Gal 5,16-25

Pünkösdkor a Szentlélek kitöltetését ünnepeljük. Annak a Léleknek az ünnepe ez, akit a mennyek Krisztusa aláküldött az apostoloknak (ApCsel 2). S hogy ki a Szentlélek? A Heidelbergi Káté 53. kérdésének feleletével válaszolhatunk rá: „a Szentlélek az Atyával és a Fiúval egyenlőképpen örök Isten, Ő nekünk is adatott, minket Krisztusnak és minden ő jótéteményének részesévé tesz, vigasztal és velünk marad mindörökké.”

Pünkösd azt jelenti, hogy ötvenedik, mert a Krisztus feltámadása utáni ötvenedik napon töltetett ki a Szentlélek, az az isteni erő, amit hitvallásunk szerint személyesen ad nekünk Isten. Egy kicsit maliciózusan mondanám, ez az az ünnep, amit még nem tudott kommercializálni a világ, épp ezért nagyon sok embernek a gondolkodásában, még a keresztyénekében is valahogy hátrább sorolódott, hiszen semmi nagy vásárlási vagy szokásélményt nem lehet mellé tenni, legfeljebb a lassan divatozni kezdő wellness hétvégét. Kissé cinikusan fogalmazva, a világnak még nem sikerült igájába fogni a Szentlelket, így megmaradt nekünk, keresztyéneknek az ünnep abban a tisztaságában és gyönyörűségében, ahogy ma itt van közöttünk. A Lélek kitöltetett, és ennek hatása van az életre, s ahogy az első pünkösdön is, most is kérdés: mi akar ez lenni?

Hogy mi és ki a Szentlélek, lehetne teologizálni, filozofálni, pszichologizálni, de az ige nem ebbe az irányba visz.

Pál apostol a lélekről a testtel való feszültségben beszél. Ő nemcsak leírja az embert, hanem próbálja megérteni. Azt mondja, hogy ez a két lényeg ellenségei egymásnak. Harcolnak egymással, és egyik le fogja győzni a másikat. Az apostol számára nem a leírás a lényeg, hanem az a kérdés, hogy mi szerint él az ember? Test vagy lélek szerint? Ez érinti az emberi létet, a társadalmat mint közösséget, de érinti a személyest, a gyermeknevelést, a nemzedékek közötti kapcsolatokat. Miért van az elidegenedés a világban? Mert a lélek hiányzik. A lélek szerinti élet hiányzik. Amikor a lélek hiányzik, a test kívánságai szerint kezdi élni az ember az életét.

Ez nem csupán a test fizikai igénye és vágya, hanem mindaz a törvényszerűség, ami az anyagiakban manifesztálódik. Ez kihívás a keresztyének számára is. Az ige épp ezért felelősségre hív. Dönteni kell, mert a kettő, mármint a test és lélek konfliktusában valamelyik oldalra kell állni. Az ige a lélek melletti döntésre biztat. Mert ha a test mellett dönt valaki, annak gyümölcsét szedi, de ha a lélek mellett, akkor a lélek gyümölcseit. Miért kell dönteni? Azért mert az életben következmények vannak: a testté a romlás, a léleké a szeretet. Itt nem kétfajta eredményről van szó – hogy ha ilyen életet élsz, ez lesz az eredménye, ha olyant meg amaz – hanem két létállapotról beszél az ige. A test vagy lélek szerinti járásról. A test szerinti járás majd azokat cselekszi, amiket az ige felsorol: tisztátalanság, bálványimádás, ellenségeskedés stb. Pál valószínűleg azokat sorolja, amiket a Galáciában élő gyülekezet környezetében tapasztalt. Ez kiegészíthetjük a mai élettapasztalatainkkal: hajszoltság, depresszió, burn out. A test szerinti ide vezet.

De van a lélek szerinti életlehetőség is, aminek gyümölcse a szeretet és mindaz, mi ebből következik: öröm, szelídség, mértékletesség stb. Hozzátenném: megelégedettség. Ezek a lélekben járásnak a gyümölcsei. Nem a mi szeretetünk az első, hanem ahogyan Isten szeretett minket még azelőtt, hogy ismerhettük volna őt. Az Isten iránti bizalom a szeret hitben megjelenő formája.

János apostol a félelemről szólva azt mondja, hogy azt nem a bátorság és vagányság, hanem a szeretet űzi ki az életből. Ha tudjuk, hogy szeretünk és szeretnek, akkor a félelem eltűnik.

Olyan gyönyörűen mondja az ige harmadszor, hogy a félelem az űz, hajt, kerget. A lélekben való járás pedig vezet. Kétfajta lét: egyik, amikor űz a test törvénye, másik, amikor vezet a lélek igazsága. Ez a két létállapot. Aki Lélek szerint él, lélek szerint jár, az élete pedig lelki gyümölcsöket terem. Ahol a Lélek van, ott lehetséges a lélek szerinti járás. Választani kell, mert a test és a lélek küzd egymással. Isten elküldi Szentlelkét, de dönteni az embernek kell.

IMÁDSÁG: Szentlélek Isten! Vezess akaratod szerint. Taníts naponta ajándékaidat megélni és ráélni az emberekre, szeretteink életére, a lelket nélkülöző világra. Vésd értelmünkbe és szívünkbe, hogy lehetséges belőled gazdaggá lenni. Ezt add gyermekeidnek egyszülöttedért, Krisztus Jézusunkért! Ámen

Jakab Bálint lelkipásztor